Matemaatik Barcelonas

Tänasega sai ümber Europass Teacher Academy korraldatud koolitus „Conflict Management, Emotional Intelligence and Bullying Prevention“ õpetaja Marta Mandoliniga. Nagu nimigi ütleb, oli koolituse peamiseks teemaks konfliktid, nende ennetamine, tagamaad, osapooled, ja tulemused.

Õppenädala esimesel päeval tutvustasime ennast, oma kooli ja riikliku haridussüsteemi. Peale minu istusid laua taga veel algklassiõpetajad iirimaalt, rumeeniast ja sakasamaalt, õppealajuhataja kreetalt ning direktor kariibisaartelt. Nii kirjul seltkonnal on palju jagada ning veel rohkem küsida ning selle tõttu jõudsime esimese päeva lõpus rääkida veel vaid Bronfenbrenner ökoloogilisest teooriast. Viimane räägib last mõjutavate inimeste/sündmuste/keskkondade kategoriseerimisest ning mõjudest. Vastuolud nende kategooriate vahel tekitavadki aga konfliktid.

bronfenbrenner
Lihtne näide: Lapse mikrosüsteemi kuuluvad kõige otsesemad mõjutajad – kodu, kool, igapäevased trennid. Kui kodus lastakse lapsel teha mida iganes too soovib, kuid koolis peab järgima reegleid, austama teisi ning koolikeskkonda, arenebki lapses sisemine konflikt.

Koolituse teine päeva alustasime positiivse õppekeskkonna loomise teemaga ning proovisime mõningaid asju ka enda peal järgi – muusika saatel tegime venitusharjutusi ja jagasime häid kogemusi eelmisest päevast.

Kolmapäeva peamiseks teemaks oli konflikti lahendamine ja selle neli erinevat võimalust – mõlemad osapooled “kaotavad”, mina “võidan” ja vastane “kaotab”, mina “kaotan” ja vastane “võidab” või mõlemad “võidavad”. Minu jaoks oli uueks konseptsiooniks mitte rahuldada tülitsejate soovid, vaid hoopis Maslow püramiidi järgsed vajadused. Huvitavaks kujunes ka rühmatöö, kus pidime organiseerima perereisi – üks rühm läks “avoiding” (konflikti vältimine) teed, kus tegelikult ei saanud keegi omale sobiliku reisi, sest kõik olid valmis oma soove teiste nimel ohverdama ning koos valiti kogemata kõigile vastumeelne sihtkoht.

dav
Rääkisime ka sellistest tegelastest nagu peer mediatorid. Tegemist on siis õpilastega, kes on välja koolitatud oma klassikaaslasi murede korral abistama ilma, et ise kellegi poolt valiks. 

Päev jätkus konfliktide teemadel – arutasime millised on konflikide positiivsed ja negatiivsed tagajärjed ning millised oleme meie konfliktses keskkonnas. Igaüks pidi joonistama või plastiliinist voolima oma kujuteldava karakteri, kelleks me konfliktis olles muutume. Pärast tegelasi teistele tutvustades tuli meil ka arutleda, kas oleme rahul sellega, või sooviksime midagi muuta ja kuidas seda siis teha tuleks.

Gem
Minu konflikti-tegelaskuju on Gem (kallisikivi) sõnast Gemini (kaksik). Võin konflikti ajal ülimalt väätuslik (nagu kallisikivi) või paras nuhtlus (nagu kaksik). Olen mitmetahuline – empaatilisena oskan emotsioone peegeldada, vajadusel inimesi ka rahustada; olen valmis kuulama ja ka ebatavlisemat (noortepärasemat) juttu; juhul, kui rünnak läheb isiklikuks, olen ohtlik ja okkaline. Lisaks kipun olema ülimalt kärsitu ning soovin tülidega kiiresti ühele poole saada, just selle tõttu on kuubikul rattad all.

Neljapäeva hommikupoolikul tegelesime peamiselt verbaalse (7%) ja mitteverbaalse (93%) eneseväljendusega ning emotsionaalse intelligentsiga. Proovisime jutustada ja mõista jutte (või vähemalt jutustaja emotsioone) võõrkeeles ning sõnu üldse kasutamata. Viimase kahe harjutuse jooksul pidime kogu sündmuse edasi andma vaid silmade abil.

Pärastlõunal jõudsime lõpuks ka bulliyng (kiusamise) teemani. Kiusamine on seega korduv, teadlikult korda saadetud tegevus mille tulemusena saab keegi (vaimselt/füüsiliselt) haiget.

dav
Tihtipeale proovivad täiskasvanud jätta asja laste enda lahendada (kuidas muidu nad siis arenevad), kuid kui kannatanu astuks enda eest välja, poleks tegemist enam kiusamise, vaid konfliktiga. 

Koolituse viimasel päeval teemadesks oli “life kills” ja nädala jooksul õpitu kohta projekti korraldamine. Life skills on siis sellised oskused, millele me lisaks oma õppeainetele lastele sammuti jooksvalt õpetama peaks (olen veendunud, et me kõik seda ka teeme). Need oskused kokku moodustavadki emotsionaalse intelligentsuse ning emotsionaalselt intelligentne inimene satub konfliktidesse harvem, kui emotsionaalselt mitteintelligentne. Lihtne 🙂

dav
Tugevate kallistuste saatel saatis Marta meid Barcelona peale rändama – lisaks juba külastatud Park Güellile, Gaudi majale ja Maagilistele purskaevudele on mul laupäeval plaanis üle vaadata kuulus Sagrada Familia ning (veidi vähem kuulus) CosmoCaixa.

Õpiränne ise kestab mul aga pühapäeva pärastlõunani ja kui tuul mind minema ei puhu, siis laupäevase päeva plaanin veeta Barcelona Bus Turisticuga mööda linna vurades – vahva hop-on-hop-off stiilis bussi pileti saavad kõik, kes EuroPassi koolitustel osalevad.

One thought on “Matemaatik Barcelonas”

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

Connecting to %s

%d bloggers like this: