Tänasega sai ümber Europass Teacher Academy korraldatud koolitus „Conflict Management, Emotional Intelligence and Bullying Prevention“ õpetaja Marta Mandoliniga. Nagu nimigi ütleb, oli koolituse peamiseks teemaks konfliktid, nende ennetamine, tagamaad, osapooled, ja tulemused.
Õppenädala esimesel päeval tutvustasime ennast, oma kooli ja riikliku haridussüsteemi. Peale minu istusid laua taga veel algklassiõpetajad iirimaalt, rumeeniast ja sakasamaalt, õppealajuhataja kreetalt ning direktor kariibisaartelt. Nii kirjul seltkonnal on palju jagada ning veel rohkem küsida ning selle tõttu jõudsime esimese päeva lõpus rääkida veel vaid Bronfenbrenner ökoloogilisest teooriast. Viimane räägib last mõjutavate inimeste/sündmuste/keskkondade kategoriseerimisest ning mõjudest. Vastuolud nende kategooriate vahel tekitavadki aga konfliktid.

Koolituse teine päeva alustasime positiivse õppekeskkonna loomise teemaga ning proovisime mõningaid asju ka enda peal järgi – muusika saatel tegime venitusharjutusi ja jagasime häid kogemusi eelmisest päevast.
Kolmapäeva peamiseks teemaks oli konflikti lahendamine ja selle neli erinevat võimalust – mõlemad osapooled “kaotavad”, mina “võidan” ja vastane “kaotab”, mina “kaotan” ja vastane “võidab” või mõlemad “võidavad”. Minu jaoks oli uueks konseptsiooniks mitte rahuldada tülitsejate soovid, vaid hoopis Maslow püramiidi järgsed vajadused. Huvitavaks kujunes ka rühmatöö, kus pidime organiseerima perereisi – üks rühm läks “avoiding” (konflikti vältimine) teed, kus tegelikult ei saanud keegi omale sobiliku reisi, sest kõik olid valmis oma soove teiste nimel ohverdama ning koos valiti kogemata kõigile vastumeelne sihtkoht.

Päev jätkus konfliktide teemadel – arutasime millised on konflikide positiivsed ja negatiivsed tagajärjed ning millised oleme meie konfliktses keskkonnas. Igaüks pidi joonistama või plastiliinist voolima oma kujuteldava karakteri, kelleks me konfliktis olles muutume. Pärast tegelasi teistele tutvustades tuli meil ka arutleda, kas oleme rahul sellega, või sooviksime midagi muuta ja kuidas seda siis teha tuleks.

Neljapäeva hommikupoolikul tegelesime peamiselt verbaalse (7%) ja mitteverbaalse (93%) eneseväljendusega ning emotsionaalse intelligentsiga. Proovisime jutustada ja mõista jutte (või vähemalt jutustaja emotsioone) võõrkeeles ning sõnu üldse kasutamata. Viimase kahe harjutuse jooksul pidime kogu sündmuse edasi andma vaid silmade abil.
Pärastlõunal jõudsime lõpuks ka bulliyng (kiusamise) teemani. Kiusamine on seega korduv, teadlikult korda saadetud tegevus mille tulemusena saab keegi (vaimselt/füüsiliselt) haiget.

Koolituse viimasel päeval teemadesks oli “life kills” ja nädala jooksul õpitu kohta projekti korraldamine. Life skills on siis sellised oskused, millele me lisaks oma õppeainetele lastele sammuti jooksvalt õpetama peaks (olen veendunud, et me kõik seda ka teeme). Need oskused kokku moodustavadki emotsionaalse intelligentsuse ning emotsionaalselt intelligentne inimene satub konfliktidesse harvem, kui emotsionaalselt mitteintelligentne. Lihtne 🙂

Õpiränne ise kestab mul aga pühapäeva pärastlõunani ja kui tuul mind minema ei puhu, siis laupäevase päeva plaanin veeta Barcelona Bus Turisticuga mööda linna vurades – vahva hop-on-hop-off stiilis bussi pileti saavad kõik, kes EuroPassi koolitustel osalevad.
Fantastiline, Gerli, jõua ilusasti koju!
MeeldibMeeldib